فایل ورد مقاله مفهوم قرباني (يجنه / يسنه) در هند و ايران باستان

لینک دانلود

 فایل ورد مقاله مفهوم قرباني (يجنه / يسنه) در هند و ايران باستان دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد مقاله مفهوم قرباني (يجنه / يسنه) در هند و ايران باستان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد مقاله مفهوم قرباني (يجنه / يسنه) در هند و ايران باستان،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد مقاله مفهوم قرباني (يجنه / يسنه) در هند و ايران باستان :

فایل ورد مقاله مفهوم قرباني (يجنه / يسنه) در هند و ايران باستان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان 1387 در پژوهشنامه ادیان از صفحه 101 تا 135 منتشر شده است.
نام: مفهوم قربانی (یجنه / یسنه) در هند و ایران باستان
این مقاله دارای 35 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله یجنه
مقاله یسنه
مقاله سومه
مقاله هومه
مقاله مدهه
مقاله میزده
مقاله براهمنه ها
مقاله یسنه ها

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: عدلی محمدرضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در روزگار باستان آیین قربانی، در هند و ایران، مهمترین آیین دینی تلقی می شد. در هند آیین قربانی رفته رفته از آیینی ابتدایی به چنان نظام پیچیده ای بدل شد که در دوره ای برای برگزاری آن حضور چندین دین یار ضروری بود و نظام تمام کائنات وابسته به این عمل تصور می شد. شرح این آیین با جزییات تمام در متونی موسوم به براهمنه ها نقل شده است. براهمنه ها در واقع بازتاب دوره ای از حیات دین هندوست که در آن آیین گرایی محض حکمفرما بود و دین یاران هندو حاکمان مطلق جامعه بودند. در ایران باستان نیز این آیین از رونق زیادی برخوردار بود و دین زردشتی رسمی بر برگزاری این آیین بسیار تاکید می کرد که بازتاب آن در متن یسنه مشهود است. بررسی این دو سنت از وجود شباهت هایی قابل توجه خبر می دهد: نخست اینکه این رسم ریشه در پیشینه مشترک هندو- ایرانیان دارد. در ریگ ودا اگرچه به قربانی اشاره می شود اما تاکید بر عمل قربانی در دوره بعد (در براهمنه ها) صورت می گیرد. از سوی دیگر در گاهان زردشت به نظر می رسد قربانی چندان عمل خوشایندی نیست، اما در دوره بعد (در یسنه) آیین محوری دین زردشتی محسوب می شود. در هند این آیین به سبب باطن گرایی دوره های بعد افول کرد و در ایران نیز بر اثر عوامل خارجی (ظهور اسلام) از رونق افتاد.

توضیحات بیشتر